Basisregistratie Topografie (BRT)

brt
Created on Jun 22nd, 2022

De Basisregistratie Topografie (BRT) bestaat uit digitale topografische bestanden van heel Nederland op verschillende schaalniveaus (schaal: 1:10.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:250.000, 1:500.000 en 1:1.000.000). Deze verzameling topografische bestanden is gratis beschikbaar als open data via het Kadaster. De BRT staat ook wel bekend als TOPNL kaart.

Links naar:

Members

Points of Interest: BRT Bunkers

Created 2 years ago

Het is een overzicht van alle bunkers die in het BRT staan

Religieuze gebouwen in Nederland

Created 2 years ago

1. Introductie

De Basisregistratie Topografie (BRT) bestaat uit digitale topografische bestanden op verschillende schaalniveaus. Deze verzameling topografische bestanden is beschikbaar als Linked Open Data. In deze Data Story kijken we naar de religieuze gebouwen die in de BRT dataset worden beschreven. De BRT wordt beheerd door het Kadaster.

We beginnen met het tellen van het aantal religieuze gebouwen in Nederland in combinatie met hun gebouwsoort. Het volgende cirkeldiagram laat de gebouwsoorten zien die in de Linked Data gebruikt worden om de verschillende soorten religieuze gebouwen mee aan te duiden, samen met het aantal instanties voor iedere soort.

Veranderhistorie Basisregistratie Topografie (BRT)

Created 2 years ago

Ieder kwartaal wordt de Basisregistratie Topografie (BRT) vernieuwd. Daarbij zijn we continu op zoek om de bestaande levering zoveel mogelijk te verbeteren. Deze verbeteringen worden voor de gebruikers meteen zichtbaar. Middels deze pagina kan de gebruiker de toegepaste wijzigingen op de huidige levering terugvinden.

De BRT wordt kwartaallijks ge-üpdate in:

  • Januari
  • April
  • Juli
  • Oktober

Benieuwd naar de veranderingen die er in de brondata van een nieuwe BRT versie zijn opgenomen? Kijk dan ook eens naar de BRT Releasenotes. De meeste wijzigingen zijn direct onderdeel van de Linked Data levering? Is er een grote modelmatige wijziging ontstaan door een wijziging in de bron? In dat geval kun je dat hieronder lezen.

Soms komt het voor dat een levering iets uitloopt. Mocht je benieuwd zijn naar de status van de huidige levering? Neem dan contact met ons op via de actuele contactgegevens op Labs.Kadaster.

2024 Q2 (huidige versie)

Actualiteit: 2024-04-16

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2024-04-11

2023 Q3

Actualiteit: 2023-10-26

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2023-10-26

2023 Q2

Actualiteit: 2023-06-14

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2023-06-14

Veranderingen in versie 2023 Q1

Actualiteit: 2023-03-01

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2023-03-01

Veranderingen in versie 2022 Q4

Actualiteit: 2022-10-27

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2022-10-27

Veranderingen in versie 2022 Q3

Actualiteit: 2022-07-13

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2022-07-13

Veranderingen in versie 2022 Q2

Actualiteit: 2022-04-21

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2022-04-21

Veranderingen in versie 2021 Q4

Actualiteit: 2021-08-25

  • Instantie gegevens zijn bijgewerkt naar 2021-08-25

Veranderingen in versie 2021 Q3

Actualiteit: 2021-03-23

  • Dit was de eerste versie

Comparing Dutch railway information: European Union Agency for Railways (ERA) and the Dutch Cadastre (Kadaster)

Created 2 years ago

A collaboration between the Dutch Cadastre (Kadaster) and the European Union Agency for Railways (ERA).

Linked data is becoming more important as an integrated way of publishing large-scale governmental datasets. Because linked data is based on open standards, it is possible to utilize the data disclosed in the these datasets across organizational as well as across national borders.

This data story presents insights from the following linked data sources:

  • ERA KG, published by ERA, contains information about railway-related objects in the EU.
  • Base Registry of Topography (BRT), published by Kadaster, contains information about geospatial objects in The Netherlands. This includes geospatial information about stations and railroads.

The goal of this data story is to explore the similarities and differences between these two linked datasets. The scope of this data story is to take two topics of interest:

  1. Information about train stations.
  2. Information about the number of tracks.

1. Stations

The ERA KG contains detailed administrative information about all train stations in the EU. However, the geospatial information about these train stations is relatively simple because only a point geometry is available.

The BRT has detailed polygons for every building in The Netherlands, including station buildings.

Here we see an opportunity to combine information from both sources to deliver a more complete picture.